Hvad nu hvis-kreativiteten

Når vi fordyber os i leg og kreativitet, forsvinder tid og sted, og vi bliver et med vores sanser og tanker. Vi går i osteklokke – og man kan godt være i osteklokke med andre end sig selv. Legen lærer os fordybelse. Evnen og viljen til at blive i noget og følge de mange indfald, der opstår, når vi bliver ved.

"Hvordan skal jeg lave vinger på den her fugl, mor, vi har jo ingen fjer!”

"Nej, men hvad nu hvis det lange græs i haven var fuglens magiske vinger?”

Denne lille ordveksling er et fint eksempel på det, Tina Dalbøge kalder Hvad nu hvis-kreativiteten. Det er evnen til at se muligheder i det, du har ved hånden, når skabertrangen opstår. Især voksne skal ofte have lidt hjælp til at se disse muligheder. Den indsigt gav Tina Dalbøge idéen til at skrive bogen ”Førstehjælp til fantasien”, der kan inspirere store og små til at skabe alting ud af næsten ingenting ved hjælp af lidt fantasi og det evigt inspirerende spørgsmål ”Hvad nu hvis...?”

Børns kreative potentiale er grænseløst, men mange voksne har glemt, hvordan man bruger fantasien. Tina Dalbøges bog vil gøre det lettere at være voksen og sjovere at være barn, derfor fodrer bogen voksne med idéer til sprudlende leg, der lokker børn ind i kreative osteklokker.

Hvorfor mener du, legen er vigtig for børn?

Fordi den lærer os fordybelse. I legen forsvinder tid og sted, og vi bliver et med vores sanser og tanker. Vi går i osteklokke – og det er derinde i klokken, fjernt fra mobilen og Nintendoen, at vi lærer at skabe med hænder og hoveder og mærker den ene idé føde den næste.

Hvordan mener du, at børns kreativitet kan styrkes?

Vi skal først og fremmest lade være at tro, at kreativitet er noget, vi køber i et materialesæt, der med filt og lim i foruddefinerede doser kan samles til fire ens kyllinger. Kreativitet er ikke et standardprodukt, og det handler meget mere om proces end om resultat. Når din datter mangler en cykelvogn til dukken, så se dig omkring og tænk højt. ”Hvad nu hvis kassen derhenne fik huller til vinduer og kogler som hjul? Ræk barnet en sætning, og se hvordan det klatrer videre på dine tanker og initiativer. Hvad nu hvis-kreativiteten er en gave til børn. Samværet om processen er en gave til dig.

Det handler om at være skabende og legende i vores tilgang til børnene og deres verden, og det kan vi være alle steder. I køkkenet, i haven eller under støvsugningen. Ikke på den perfekte, anstrengende livsstilsmåde. Men på den opmærksomme, intuitive måde. Vi kan sagtens improvisere os gennem madlavningen, selvom vi har glemt persillen til persillesovsen. Hvad nu hvis vi bruger...porrer? Timian? Dild? Eller vi kan gøre en dyd ud af, at yndlingsdugen er krøllet i stedet for at bande over, at ingen har tid til at stryge den. Hvad nu hvis vi skulle til troldefest?

Tina Dalbøges bedste råd er at lave en kreativitetskasse et sted i huset eller haven, hvor I samler alle mulige mærkelige ting, der kan blive til hvad som helst. Lad kassen stå frit fremme og kalde på skabertrangen. Osteklokken venter!

© Legeskab, marts 2009