Lykken er hemmelige huler og pauser til leg

I ”Verdens bedste skole” - for børn varer frikvartererne en halv time, så man kan nå at komme i gang med en leg. Grønne prikker viser vej til de bedste klatretræer, og hemmelige huler skaber fred til at dyrke egne verdener. ”Verdens bedste skole” - for børn har fire musiklokaler og producerer fem musicals om året. Legen og legelandskabet tænkes ind i børnenes hverdag, for det, man lærer der, kan bruges resten af livet. Skoleleder på N. Kochs skole i Århus, Stig Madsen, har i mere end 30 år forsøgt at skabe rammerne for ”Verdens bedste skole” - for børn. Her får du indsigt i den tankerigdom, hans vision har affødt.

Det tager et helt liv at skabe ”Verdens bedste skole” - for børn. Skoleleder Stig Madsen, der går på pension i 2010, har levet og åndet for projektet i mere end 30 år, og han er stadig ikke sikker på, at den er der. Men han anerkender, at børn og voksne på N. Kochs Skole i Århus er nået langt. Der hersker stor respekt om Stig Madsens projekt. Han er kendt for at skabe plads til børns forskelligheder og for at bygge rum, de trives i. Skolegården har bl.a. både en skaterbane, en amfiscene og et overdækket grafittisted. Og skolegården har da også en særlig plads i Stig Madsens hjerte. ”Børnenes fritid er skolens største fag i en tid, hvor skoler og fritidsordninger er bygget sammen,” forklarer han, ”og den tid skal ikke spildes på en mulighedstom parkeringsplads.” Stig Madsen mødte en gang en skolefotograf, der havde specialiseret sig i at fotografere skoler fra luften, og Stig så med gru på billeder af 120 skoler med 120 parkeringspladser foran, som børnene kunne lege på. ”De mest kreative børn lærer at bruge parkeringsbåsenes streger til at lege på. Men det MÅ vi kunne gøre bedre,” vurderede Stig Madsen. Derfor kontaktede han en landskabsarkitekt, der skabte et legelandskab med masser af udfordringer til eleverne på N. Kochs skole. Skolen ligger mellem to veje med et naturligt fald imellem. Dette fald er i dag befolket af bakker, en bro, et amfiteater og et sandhav. Broen går over sandhavet, bakkerne bruges til bjergbestigning, og da skolegårdens træer og buske måtte lade livet, bad skolen en kunstner bygge nogle små huse, der fungerer som perfekte gemmesteder til børn, der vil være i fred for voksnes blikke og regler. Skolens voksne gør i det hele taget, hvad de kan, for at skabe plads og muligheder for børnene, så de kan lege mere. En har malet grønne prikker på træer og huse, der markerer, hvor det er sjovt og trygt at klatre. En anden kæmpede en hel vinterdag med at skrabe sne sammen for at skabe verdens længste glidebane, der løb fra toppen af amfiteateret og ud i sandhavet. Formålet med det hele er at skabe rum, hvor børnene kan lege på deres egne præmisser og udfordre kroppen og de sociale kompetencer.  

Hvorfor mener du, legen er vigtig for børn?

Fordi børn udvikler sig gennem leg. Her lærer vi, hvem vi er, og hvad vi kan, og de sociale og kropslige erfaringer, vi får i legen, får vi hårdt brug for resten af livet. Legen skærper vores forestillingsevne og træner alle færdigheder. Vilde børn lærer at mærke deres begrænsninger, og forsigtige børn lærer, at de mestrer mere, end de tror. Alle disse erfaringer trækker børnene med ind i skolens andre læringsrum. Legen producerer børneliv fulde af bevægelse, fantasi og erfaring.”

Hvordan mener du, at barnets kreativitet kan styrkes?

Når du spørger til kreativitet, er svaret leg! Jeg mener ikke, de to kan skilles ad. Leg ER kreativitet. Nogle børn udtrykker sig i musik, former og farver. Andre er kreative, alene fordi de formår at tænke på tværs. Kreativiteten har mange udtryk, og vi prøver at finde plads til dem alle. Især tror vi på musikken som drivende kraft. Derfor har vi vores egen musikskole, hvor 2/3 af skolens børn deltager om eftermiddagen i en eller anden udstrækning. Vi har stort set ingen soloundervisning, for det samarbejde, børn har om musik og sang, er det mest givende. Børnene skriver og opfører musicals hvert år, og vi vægter deres optræden meget højt, for når børn får mulighed for at vise, hvad de kan, styrker vi både deres selvtillid og deres selvværd.” Stig Madsen har blik for børns forskellige temperamenter og læringsstile, og han har skabt en rummelig skole, der favner mange slags kreativitet. Styrken i forskelligheden lærte han i sin egen barndom. ”Min bror er en gennemmusikalsk billedhugger. Selv er jeg umusikalsk, synger falsk og kan ikke tegne. Men jeg ved, at jeg har et kreativt sind. For jeg kan se ting i nye sammenhænge og finde udveje, når andre går i stå. Derfor har jeg lært at anerkende alle former for kreativitet. Den musiske, fysiske, tankemæssige og praktiske. Mennesket har mangfoldige evner, og de skal bruges og styrkes både i og uden for skolen.”

Legeskab, september 2009