Har du leget med dine evner i dag?

Bag Tante Andantes sjove og sære univers står idékvinden Benedicte Riis, der via musik, drama og Halfdan Rasmussens tidløse poesi lærer børn at åbne døre, give fri og udfordre deres evner.

Halfdan Rasmussen er far til Den lille frække Frederik, Mariehønen Evigglad og Rapanden Rasmus. Men han er også inspirationskilde til en række fantastiske Tante Andante huse og et skrupskørt band. Børn er i flere generationer vokset op i skyggen af Halfdan Rasmussens vrøvlerim og tosserier, og ifølge Benedicte Riis, der er lærer, cand.phil. i musik og mor til familieorganisationen Tante Andante, ligger der en uvurderlig skat gemt i hans fabulerende universer og fantastiske figurer.

Halfdan Rasmussens univers er så velkonstrueret, at det kan bruges hele livet,” mener Benedicte Riis. ”Det er tidløst og binder generationerne sammen. De sproglige spil og overraskelser åbner dørene til et fantastisk børnerum.”

Det er allerede mange år siden, at Benedicte Riis skabte Tante Andante, et børneunivers med Halfdan Rasmussens fantasifulde poesi som grundlag. Hans tidløse verden er omdrejningspunktet i Benedicte Riis’ fortællinger for børn.

Det skyldes, at Halfdan Rasmussens børnerim er udstyret med en naturlig voldsomhed, som børn elsker at være en del af. De velkendte digte og figurer forærer børn en mental åbenhed, der giver lyst og lov til at overskride de grænser, de voksne sætter. I tante Andantes huse må du derfor male med tæerne og klatre på væggene. Du må danse, synge, lege, male, finde på og fortælle frit. Tante Andantehuset i Lemvig er fx indrettet med kunstnerborde, sminkehjørne og dukketeater. Skabe og skuffer er fulde af hemmeligheder, der må udforskes, og parykker, der må prøves.

Børn skal nemlig opfordres til at åbne døre, hvis du spørger Benedicte Riis. Derfor skal vi passe på ikke at indskrænke deres verden med for mange rammer og grænser. Værdierne er meget vigtigere, og de skal være i orden. ”Det børn ser voksne gøre, det der foregår i institutionerne, det børn oplever i medierne, og de samtaler vi har med dem om rigtigt og forkert er vigtige for dannelsen af deres værdier. Vi voksne ved ikke, hvilken verden vores børn kommer til at agere i, men vi kan vise dem en række bærende værdier som kærlighed og respekt for hinanden, mod, vidensappetit og glæde ved natur og rejser. Når værdierne er i orden, behøver vi ikke være så bekymrede for vores børn. Vi behøver ikke at overvåge dem, og frem for alt slipper vi for at sige så meget nej.”

Børn fortjener en tankegang med frihed og plads, mener Benedicte Riis. De har en naturlig trang til at åbne sig, som er et led i deres udvikling. Vi kan drive denne udvikling ved at omgive dem med tilbud, der åbner deres tankegang i stedet for at lukke den med forbud.

Derfor præsenterer Benedicte Riis via sine huse og jazzbandet Tante Andante Band børn for udklædningsværksteder, danseteater, skørhedsopera og masser af musikalsk underholdning.

Gennem musiske metoder og en række inspirerende ideer om, hvad børn holder af, og hvad der giver dem livsappetit, tegner Benedicte Riis et levende billede af børns verden og legens mangfoldighed. ”Musik, billedkunst og drama sætter faglige kompetencer på legen og lærer os at lege med vores evner. Og legen med evnerne er vigtig, hvis ikke de skal visne.” Når vi åbner én dør, ser vi ti nye. Men det kræver mod at åbne døre, og det mod finder vi i legen. Når vi får lov at smide ting op i luften, blande begreberne og tage kopperne på hovedet. Være skør og sjov og drillesyg. Tage maling med ud i sandkassen og sangen og rollespillet med hjem i stuen. Ifølge Benedicte Riis viser musik, drama og billedkunst vejen. Især fordi disse kunstarter bidrager med følelser, som alle børn og voksne har brug for.

© Legeskab, september 2010